Debat

Alle debatter

Skriv nyt indlæg

På cykel fra Kristianstad og nordpå

Denne side er blevet vist 5116 gange

Hej derude!

Vi er to, som om ikke så længe tager cyklerne med tog / bus - og mødes i Kristianstad for at cykle nordpå.
Jeg ved, at der er nogle nedlagte jernbanespor, man kan følge. Bl.a. til Immeln. Men har andre kenskab til spændende cykelstier og lignende i den retning - og videre opad mod søområdet Åsnen?

Hilsen
Jens

Svar på indlægget

Hej!
Fra Christianstad kan I køre til Bäckaskog og derfra nordpå op på den tange der går mellem Ivøsøen og Opmannasøen. Det er en meget smuk tur, men det er landevej ikke cykelsti, dog uden så mange biler. Når I kommer op til nordenden af Ivøsøen ved Furested og Såndremark fortsætter I bare videre nordpå helt op til grönhult ved Blekinge. Og der kan I køre til højre mod den lille by Blistorp. 3-4 km før Blistorp møder I skåneleden. Ruten går nordpå vest om Raslången. Det er vandresti men fin cykelsti også, især hvis I kører MTB. Så kommer I helt op til norspidsen af Immelnsøen. Hele den første del er bilvej, men uden særlig meget trafik. God tur.
Fra Kristianstad kan I også køre stik nord op til Råbelövs Sjön 5-10 km fra byen. Der går en cykelsti (grusvej) langs søens vestlige bred. Fortsæt op til Ekestad ved nordspidsen af søen, hvor der ligger en badeplads. Derfra mener jeg at der er nedlagte jernbanespor.
Kristianstad kommun har lavet en folder med cykelruter omkring byen. Der kan I få idéer til ruten de første 25 km nordpå fra Kristianstad. Folderen hedder Cykelkarta över Kristianstads kommun - Upptäck Kristianstadsbygden på cyklel!
Jeg mener den er gratis. Kontakt deres turistbyrå, så sender de den sikkert til jer.