Västervik

Siden er publiceret / opdateret: 23. september 2013
Maksimér
Kort over sydsverige
GPSGPS GPS
Latitude : 57.755
Longitude : 16.6455
(WGS84: Decimal)
Indstil din GPS
Vejret Vejret

Vädret Västervik

Västervik
Foto: © sydsverige.dk


Det er især Västerviks gamle bydel med de mange flotte træhuse og beliggenheden ved skærgården, der gør byen et besøg værd.

Skærgården ved Västervik

Västervik er omgivet af 5000 øer og klippeskær, og skærgåden ved Västervik er måske Sveriges smukkeste. Besøg fx øen Gränsö og oplev skærgårdskysten i Gränsö Naturreservat. Gränsö ligger få km nord for centrum og kan nås på cykel eller i bil fra Västervik.

Om sommeren sejler skærgårdsbådene mellem Västervik og de større øer. Skærgårdsterminalen ligger på Skeppsbron, dér hvor man kører over broen for komme op til bl.a. Gränsö. Prøv fx sejlturen fra Västervik til Hässelö 10 km nordøst for Västervik og videre til Rågö og Loftahammar (15-20 km nord for Västervik). På strækningen Hässelö - Loftahammer oplever man den indre skærgård. Hasselö er nok den mest levende ø i skærgården med landhandel, vandrehjem, cykel- og bådudlejning mv. og noget af den oprindelige bebyggelse, bl.a. de karakteristiske røde bådehuse. Rågö er naturreservat med smuk natur. Loftahammar er en skærgårdsidyl med mange sommergæster og turister i højsæsonen.

Sangfestivalen i uge 28

Sangfestivalen - eller VisFestivalen på svensk - er et årligt tilbagevendende musikarrangement over tre dage, for det meste i uge 28 med en lang række især svenske artister. Festivalen finder sted i den gamle slotsruin (Stegeholms borgruin) på halvøen ude i fjorden.

Visfestivalen i Västervik
Foto: Kristina Kjellsson


Det årlige MC-træf

Gränsö Slott nordøst for Västervik danner ramme om mange kulturelle aktiviteter. Hvert år i juli arrangeres biketræf. Dagene, som på svensk hedder ”MC-dagarna på Gränsö”, er et tilløbsstykke for MC-entusiaster og MC-klubber. Her er musik, underholdning og stylede motorcykler.

Seværdigheder og aktiviteter

Västervik har mange smukke huse og bygninger fra især 1700- og 1800-tallet især i gaderne vest for Stora Torget. Turistbureauet har lavet en lille folder om de ældste huse og bygninger, som er gratis. Besøg fx Aspagården på Västra Kyrkogatan 9 fra sidste halvdel af 1600-tallet og som i dag huser en keramiker med butik. Besøg også Västerviks Museum nord for centrum, der fortæller om byens kultur og historie.

Smalspåret Västervik – Hultsfred

Smalspåret er en gammel jernbane mellem Växjö i det sydlige Småland og Västervik i det nordøstlige Småland. Banen er i dag museumsbane, og midt på sommeren kan man tage på nostalgiture med gamle skinnebusser fra 1950’erne. De kører på strækningen Västervik – Hultsfred og Hultsfred – Åseda. Stig på det gamle tog på stationen i Västervik og kør hele vejen til Hultsfred eller stå af undervejs.

Västervik
Midt på sommeren kan man tage på nostalgiture med gamle skinnebusser fra 1950’erne


Vandreruten Tjustleden

Tjustleden er en 210 km lang vandrerute gennem Västerviks Kommune med etaper på 12-21 km. Ruten passerer åbne græsmarker, smukke søudsigter og går går gennem gammelt kulturlandskab med mange oldtidsminder. Læs mere om Tjustleden

Västerviks historie

Når man fra centrum krydser fjorden for at køre nordpå, kommer man forbi Stegeholms borgruin, der engang lå på en holm ude i vandet. Borgen blev opført i 1300-tallet, og herfra kunne man kontrollere indsejlingen i fjorden. Dengang lå Västervik længere inde i Gamlebyviken, hvor Gamleby i dag er beliggende. Omkrig 1430 gav Erik af Pommern (se Kalmarunionen (1397-1523)) ordrer om at flytte Västervik til Gamlebyvikens munding, men i de følgende 100 år blev byen flyttet flere gange i takt med at de svensk-danske konflikter spidsede til, og den svenske konge forsøgte at beskytte sin by mod de danske styrker.

Under Kalmarkrigen i 1612 blev Västervik angrebet af en dansk flådestyrke, som indtog borgen på Stegeholm. Danskerne plyndrede Västervik og brændte byen ned, og allerede i 1670’erne gik det galt igen: Atter var Sverige og Danmark i krig, og i 1670’erne angreb danske styrker på ny Västervik og brændte byen ned. Herefter byggede svenskerne Västervik op efter en ny byplan med retvinklede gader – som også kendes fra Kristianstad i Skåne – hvilket gjorde det lettere at forsvare byen mod et angreb. I 1682 var opbygningen færdig.

Først med industrialiseringen i 1800-tallet begyndte Västervik at vokse kraftigt. I 1879 blev der anlagt jernbane mellem Västervik og bl.a. Hultsfred, og i perioden 1890-1920 blev indbyggertallet fordoblet.