Debat


Alle debatter

Skriv nyt indlæg

Cykelruten Banvallsleden - Fra Torne til Fridafors

Siden er publiceret / opdateret: 4. september 2017
Kort over sydsverige
Banvallsleden med Åsnen på begge sider
Banvallsleden med Åsnen på begge sider. Foto: © sydsverige.dk


En nedlagt jernbanestrækning

I midten af 1800-tallet, da industrialiseringen tog fart i Sverige, blev jernbanenettet for alvor udbygget. I 1874 anlagdes jernbane mellem Karlshamn og Vislanda. I 1878 kunne togene køre videre til Bolmen, og i 1889 var jernbanen ført helt til Halmstad i Halland. Dermed var Østersøen og Kattegat forbundet med tog. Der gik et par afgange om dagen i hver retning, og nu kunne silden, der var landet i Karlshamn, blive fragtet med jernbane til markedet i det sydlige Småland.

I 1970 havde jernbanen udspillet sin rolle. Transporten af passagerer og gods var overgået til busser og lastbiler, og skinner og sveller i de gamle jernbanespor blev revet op.

Fra jernbane til cykelrute

I dag er der en god, afvekslende cykelrute - kaldet Banvallsleden - på store dele af den strækning, hvor jernbanen tidligere løb. Fra Torne på vestsiden af søen Åsnen til Karlshamn i syd følger man Banvallsleden hele vejen (se kortet herunder). Man cykler på grus- og jordveje på de forhøjninger, hvor jernbanen tidligere løb.

Længere mod vest - omkring de store byer Halmstad og Ljungby findes Banvallsleden kun på små strækninger, men flere interesseorganisationer arbejder på at få skabt en gennemgående cykelrute. Hvis du vil køre en længere strækning på Banvallsleden og stort set undgå befærdede veje / asfaltveje, er strækningen Torne - Karlshamn den eneste mulighed.


De blå markeringer viser stationsbyerne Torne, Hulevik, Ulvö og Ålshult. Zoom ind på kortet og skift evt. til satellit-visning (Sat).



Cykelkartan blad 4
Cykelkartan blad 4

Køb kort over Banvallsleden

Banvallsleden er godt skiltet, dog kan det være en god idé at købe Cykelkartan blad 4 i vores webshop, hvis du vil lave afstikkere på turen. Ud over Banvallsleden mellem Torne og Karlshamn viser dette cykelkort også andre cykelruter i området foruden alt fra badesøer til vandrehjem og campingpladser.

Strækningen Torne - Fridafors

Denne strækning (34 km) er nok en af de smukkeste på Banvallsleden. Fra Torne følger man vestsiden af Åsnen og kommer gennem de tidligere stationsbyer Hulevik og Ulvö, hvor de gamle stationsbygninger er bevaret og i dag er private boliger. I Ålshult bør man lægge vejen forbi den lokale café, som drives af et hollandsk par der kom forbi på en ferie og faldt for stedet. Caféen er fuld af charme og et ideelt sted at gøre holdt på cykelturen.

Hulevik Station

Hulevik
Hulevik Station før og nu. Stationen åbnede i 1874. I dag er stationsbygningen privat bolig. Foto: © sydsverige.dk


Strækningen Torne - Fridafors - Torne er ca. 68 km. Du kan også nøjes med at køre fra Torne til Ålshult (21 km og 42 km retur), hvis du ikke vil fortsætte mod Fridafors. På tilbageturen fra Ålshult mod Torne kan du i Ulvö dreje væk fra Banvallsleden og i stedet følge en asfaltvej næsten uden trafik, der løber parallelt med Banvallsleden de sidste ca. 12 km op til Torne. Overnat fx på campingpladsen i Torne.

Markering af Banvallsleden

I vejkryds og andre steder, hvor vejen deler sig, er Banvallsleden tydeligt markeret med skilte.

Dele af Banvallsleden mellem Torne og Ålshult overlapper cykelruterne Kronobergstrampen og Åsnen runt.

Banvallsleden - en cykelrute gennem Sydsverige
Foto: © sydsverige.dk


SE OGSÅ

Cykelruter i Sydsverige