Pakkeliste til vandretur i Sverige - sådan pakker du en let rygsæk

Foto: sarowen, CC BY-NC-ND 2.0.

Siden er publiceret / opdateret: 4. maj 2020
De fleste, som har prøvet at vandre 20 km om dagen i 5-6 dage med fx 18 kg på ryggen, har oplevet, at rygsækkens vægt kan forvandle en vandretur til et hårdt slid. På en dagsetape på 20 km vandrer man ofte i 6-7 timer, og så er det vigtigt, at rygsækken ikke opleves for tung. Vores ”filosofi” på sydsverige.dk er, at på vandreturen handler det om vandring, og at alle ”nice to have”-ting, der ikke er strengt nødvendige, skal droppes.

Til en uge kan du nøjes med 8,8 kg + mad og vand

Her får du forslag til en pakkeliste til en vandretur i Sydsverige en uge i april-september og nogle tips til, hvordan du kan minimere vægten af rygsækken.

Følger du pakkelisten, lander dit rygsæk med indhold (ex. mad og vand) på 8,8 kg. Vandrestøvler, bukser, bælte, undertøj, fleecetrøje og vandrestave har du på kroppen / i hænderne, og er derfor ikke regnet med i de 8,8 kg.

Hent vores pakkeliste her - 8,8 kg til en uge ex. mad og drikke. Filen downloades til din computer. Du skal have Excel-regneark installeret for at åbne filen.

Sådan får du oppakningen ned på 8,8 kg - jagten på overflødige gram

Hvis du for alvor vil fjerne overflødige gram fra din oppakning, skal du kigge på dine basisting, som (næsten) altid er med på vandreturen: Selve rygsækken, soveposen, soveunderlaget og teltet. Hvis du vælger en hytte-til-hytte tur på Kungsleden i Nordsverige eller en hytte-til-hytte tur på fx Ostkustleden i Småland, sparer du både telt og liggeunderlag.

Rygsækken
Rygsækken er en af de store gramslugere. En kvalitetsrygsæk fra fx Osprey på 70 liter vejer 2,2 kg, men du kan også få gode rygsække fra fx Gossamer Gear på ca. 65 liter, der kun vejer 1,0 kg. Skal du være af sted en uge, bør du ikke gå under 65 liter. Vi går ud fra, at rygsækken på din pakkeliste vejer 1 kg.

Soveposen
En god 3-sæson dunsovepose koster et par tusind kroner, til gengæld vejer den kun 1,0 kg og dermed langt mindre end en fibersovepose.

Soveunderlaget
Man kan naturligvis godt anvende et ”festivalunderlag” i skum på 200 gram, men søvnen bliver derefter. Køb i stedet et letvægts oppusteligt underlag. Det vejer omkring 450 gram, og din søvn er reddet.

Teltet
Selvom der er shelters på din vandrute, så kan de være optaget, så tag altid telt eller presenning med. Pakkelisten på 8,8 kg inkluderer et 2-personers telt på 2,0 kg.

Hvis du vil have den samlede vægt ned på under 7,5 kg, så dropper du teltet og laver i stedet en bivuak ved hjælp af en presenning og snor. Vægt i alt ca. 400 gram. (eller du køber et letvægtstelt på 1,0 kg). En bivuak beskytter mod regn og skærmer mod vinden. Brug dine vandrestave som ”teltstænger”.

Koger vand med PocketRocket
En pocketrocket (74 gram) som du skruer direkte på gasdåsen er et fint alternativ til en jetboil. Hvor en jetboil kun kan koge vand, som du fx kan hælde i dine poser med frysetørret mad, kan alu-gryden (110 gram) bruges til at tilberede retter - og derefter til at spise af. Dvs. du skal bruge en alu-gryde pr. person. Klik på billedet for stor størrelse. Foto: © sydsverige.dk


Tøj
Undgå så vidt muligt bomuld inderst på kroppen: Bomuld suger fugt (sved) og er lang tid om at tørre. Anvend i stedet merinould, som holder bedre på varmen, selv om det er fugtigt. Merinould kradser ikke, og hvis du lufter dit tøj af merinould, lugter det stadig ok efter en uges brug! Midt på sommeren kan merinould blive for varmt, og du kan i stedet medbringe tøj af syntetiske fibre.

Forslag til tøj på din pakkeliste (pakkes i plasticposer): to par vandresokker af uld, to par tynde indersokker af kunststof (kombiner ydersok med indersok for at undgå vabler), to sæt undertøj / langærmede tynde undertrøjer af merinould, tre par underbukser / trusser, et par lange underbukser af merinould, en langærmet tynd trøje, (din fleece-trøje har du på), evt. sove T-shirt, skaljakke i fx Gore-Tex (er regntæt, vindtæt, åndbar og let), regnbukser, tynde uldvanter, tynd hue i uld og halsedisse i fx fleece (kan skåne dig for ondt i halsen forår og efterår, hvor der kan blæse med kold luft). Desuden evt. crocs til fødderne til morgen/aften.

Sikkerhed mv.
Stormtændstikker, kniv/dolk, lidt gaffatape til nødreparationer, pandelygte, kompas, nødfløjte, solbriller.

Penge, ID, kort
Kreditkort og kontanter i sedler, blåt sygesikringskort, kørekort eller pas, vandrekort / Topo50 terrænkort i målestok 1:50.000.

Hygiejne
Tandbørste + etui, tandtråd, lille tube tandpasta, lille sæbe og etui, baby-engangsvaskeklude, letvægtshåndklæde i microfiber frotté som tørrer hurtigt, toiletpapir. 4-5 plastposer til affald.

Medicin og førstehjælp
Plastre, vabelplastre, smertestillede Ibuprofen, Idoform mod diarré, Panodil, gazebind, sårrenseserviet, særlig pincet til at fjerne flåter.

Personlige ting
mobiltelefon i etui. Evt. powerbank.

SE OGSÅ
34 gode vandreruter i Sverige

Madlavning og opvask
Vandflaske på 1 liter, jetboil til at koge vand, lille gasflaske butan / Isopropan (regn med 10-12 gram gas til at koge en liter vand - dog mere i blæst), lang plastske, plastkrus, alugryde fra Trangia (kan bruges til at spise varm ret og til at blande mælkepulver med vand - spise havregryn med mælk). Skuresvamp til rengøring, lille plastflaske med ca. 5 ml opvaskemiddel, tændstikker, sprit-tændblokke til at starte bål.

Mad på vandreturen
Regn med ca. 900 gram pr. person pr. dag: Fx te/kaffe, kakaodrikke, havregryn pakket i portionsposer med sukker og mandler, pulverskummemælk (kan købes i Irma) til havregrynene, ølpølse, peanuts, rosiner, müsli bars, brød, lidt dåser uden for meget væde (fx leverpostej og tun i olie), pulversuppe, makaroni (koges 3 min), energipulver, røget bacon (kan nemt holde sig nogle dage i rygsækken forår og efterår), kartoffelmospulver og sidst men ikke mindst: poser med frysetørret aftensmad (købes i friluftsbutikker).

Hovedreglen er, at maden på vandreturen skal give meget energi pr. vægtenhed. Du skal derfor medbringe fødevarer uden overflødigt vand/væske og emballage, fx frysetørret mad og mad med meget fedt, som kan holde uden at være på køl, som fx peanuts eller mørk chokolade. Energimæssigt er peanuts og mørk chokolade lige godt, men ernæringsmæssigt er peanuts bedre, da peanuts også indeholder mange vitaminer og mineraler.

Kroppen får energi fra kulhydrat, fedt og protein og har brug for alle tre ting. På vandreturen har du især brug for kulhydrat og fedt. Men hvor kulhydrat giver 4 kcal pr. gram, så giver fedt 9 kcal pr. gram. Du kan dog ikke helt erstatte kulhydrat med fedt, da kulhydrat bl.a. regulerer blodsukkeret og er vigtigt for hjernen.

Dit energibehov afhænger af din vægt, dit køn, alder, hvor meget din rygsæk vejer, hvor mange km du vandrer, din hastighed, terrænets form, lufttemperaturen, mv. Der er websider, hvor du kan beregne dit nogenlunde daglige energibehov ud fra nogle af ovennævnte faktorer.

Vej dit udstyr
Hvis du er gramjæger, laver du en pakkeliste i et excel-regneark og vejer al dit udstyr og noterer vægten, inden du pakker tingene i rygsækken. Se linket til vores excel-regnerk her.

Hent vores pakkeliste her - 8,8 kg til en uge ex. mad og drikke. Filen downloades til din computer. Du skal have Excel-regneark installeret for at åbne filen.